hoe kan dit ????

2 weken geleden woog ik mezelf toen was ik 52.5 kilo
vandaag weeg ik weer en ben ik 51 kilo
mijn eetstijl is niet veranderd. ik heb wel minder snoep gegeten en heb geprobeerd zoveel mogelijk frisdrank te vervangen door water. maar dan lijkt het me alsnog vreemd.

ik ben tussen de 1m62 en 65

Toegevoegd na 46 minuten:
bedankt voor de antwoorden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij schommelt het gewicht op de weegschaal ook nog eens omdat mijn vloeren scheef zijn. De weegschaal een beetje verschuiven scheelt hier soms wel meer dan een hele kilo!

Antwoorden (8)

Gewicht kan goed schommelen. Die anderhalve kg kan best door minder snoep en frisdrank komen hoor! Als je daar net mee begonnen bent kan je snel wat afvallen, de weken daarna gaan altijd minder hard.

Het kan ook nog zijn dat je jezelf nu op een ander moment van de dag gewogen hebt ( 's ochtends ben je zwaarder dan 's avonds) én het maakt ook een verschil waar je de weegschaal hebt staan. Zet die altijd op dezelfde plek en op een vlakke ondergrond. Een halve meter naar rechts kan ook al gewichtsverschil geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan inderdaad goed komen door de gebruikelijke schommelingen die hier benoemd worden.
En zelfs of je net gegeten hebt en dus een buik vol eten,
of lang geleden gegeten en net naar de wc geweest, kan je zien op de weegschaal.
Misschien heb je veel meer bewogen dan in de weken ervoor, en is daardoor je verbranding omhoog gegaan. Als je je de eerste keer hebt gewogen nadat je een avond stappen met alcohol achter de rug had (ik weet niet hoe oud je bent), dan hield je toen misschien meer vocht vast van dan nu.
Hetzelfde geldt voor het eten van veel zout of suiker. Daar heb je je frisdrank!

Er zijn heel veel verklaringen voor het schommelen van je gewicht. Ook hormonale veranderingen (een ander moment in je menstruatiecyclus) kunnen tot een paar kilo verschil leiden, door het vasthouden van vocht.

Je bent zeker niet te zwaar. Het is een goed idee om weinig te snoepen en water te drinken, maar alleen omdat je gezonder bezig wilt zijn. Niet om af te vallen, met jouw lengte en gewicht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk gebruikte je de afgelopen twee weken minder zout of suiker, waardoor je minder water vasthoudt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het tijdstip dat je je weegt speelt ook een rol maar ik denk inderdaad dat je minder water vasthoudt.
toch lekker 1,5 kilo kwijt toch ?
13 jaar geleden
Suikers houden vocht vast. Als je ermee mindert of stopt weeg je binnen enkele dagen één tot drie kilo minder. Het is een van de aantrekkelijke kanten van een koolhydraatbeperkt dieet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal waar...
door het minderen van suiker en frisdrank te vervangen door water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"mijn eetstijl is niet veranderd. ik heb wel minder snoep gegeten en heb geprobeerd zoveel mogelijk frisdrank te vervangen door water. "
Dat _is_ al een verandering van eetstijl.
Daarbij moet je bedenken dat je gewicht altijd iets schommelt, daarom is het ook niet slim om elke dag te wegen, 1 keer per week is slimmer, op een vast tijdstip - dan kan het nog schommelen, maar wel iets minder.
Als je een meisje bent is het meestal wel zo dat je wat zwaarder bent voordat je ongesteld moet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook leeftijd speelt een rol. Als je in een groeifase zit, is het zelfs niet echt verantwoord een overdreven belang aan gewicht te stellen, maar eerder aan ontwikkeling. En die ontwikkeling gebeurt soms meer in 'schokken' dan op een gelijkmatige curve.

Als je bijv. plots rilatine (Nederland: Ritalin) of concerta neemt, val je meteen zeer veel af omdat de grootste bijwerking is dat het een vermageringsproduct is.

Het wordt al wat gesteld, maar JOUW gewicht is jouw persoonlijke antwoord op je levensstijl. Je lichaam zorgt ervoor dat je opstaat, gaat werken of naar school gaat, daar leert of werkt, 's middags de voorraad van verbruikte energie bijvult, en 's avonds idem. Als je plots sport begint te doen, gaan sommigen zwaarder wegen doordat ze meer spieren krijgen (wandelen en licht lopen leidt zelden tot een lager gewicht). Ik ben de laatste twee maanden 10 tot 14 kg afgevallen gewoon door plots in een zeer druk gezin te mogen meehelpen van een vriendin met alle (voor mij positieve) stress die daarbij hoort. Daardoor loop ik plots ook veel sneller op dezelfde afstand van bijv. 8 km, maar ongetwijfeld heb ik ook negatieve effecten daarvan en weeg ik nog steeds ruim 80 kg (let wel: ik had pas last van mijn gewicht boven de 95 kg).

Als je plots zeer veel water gaat drinken, dan heb je al 90% kans om gewicht te verliezen. Je metabolisme verwerkt immers vlotter.

Tot slot 1,5 kg op 52,5 kg is niet raar. Als je een klein griepje hebt (let wel: dat komt niet altijd uit), kun je dit gewicht al meteen verliezen in de interne strijd tegen de virussen zonder dat je het beseft (buiten wat vermoeidheid nadien). Pas als je je slechter begint te voelen na vermagerd te zijn, moet je echt opletten. Omgekeerd geldt ook, als je gewicht je verhindert om te springen over haagjes, dan moet je er dringend eens over nadenken.

IN en UIT moeten in evenwicht blijven. Je gewicht is het steunpunt daartussen. En als je nog opgroeit, moet je vooral veel en soms meer en meer bewegen. Enkel serreplantjes kunnen echt goed op hun... vaste gewicht blijven. En dat lijkt mij echt niet zinvol om hier te kunnen zeggen: "Ik ben iemand die altijd evenveel weegt..."