terugrekenen guldens

• Mieke

hallo allen,

Vooral bij grote bedragen maar ook vaak in de supermarkt reken ik nog terug in guldens. Ik weet dat dit niet reeel is omdat de gulden immers niet meer bestaat. Ben ik hierbij een uitzondering of hebben meer mensen hier last van. Ik ben 41 jaar dus het argument dat alleen oudere mensen dit doen gaat niet echt op.

Groeten

Mieke

• Wouter

Ik vind 41 anders aardig oud.

• Niels

zo wouter jij durft

mieke het is erg normaal na jarenlang de gulden te hebben gehad

maar met de tijd wordt het wel minder

• Sjors

Ook ik reken nog steeds terug in guldens. Gewoonweg om mezelf te dwingen om geen onnodige aankopen te doen en omdat ik het gewoonweg leuk vind om in guldens te denken.

• Hans

Nee, het verouderingssyndroom wordt de mensen door de commercie aangepraat. Er is niets mis met het vasthouden aan tradities. Als we immers ieder jaar alles anders zouden doen, is een bepaalde basiscontinuïteit niet gewaarborgd, bovendien is er niets ouderwets aan de gulden en niets nieuwerwets aan de euro. Het is qua moderniteit precies hetzelfde. En ja, ik blijf alles omrekenen, omdat anders dingen te goedkoop lijken.

• Hans

Waarom moet het minder worden dan. In mijn boekhouding staat alles dubbel en blijft het dat ook tot in lengte van jaren. De reden is, dat de schade, die mensen wat betreft hun salaris hebben gehad door de conversie, nooit meer wordt ingehaald. Bovendien is er nu een vergelijking, de gulden, die was er in het guldentijdperk niet. Op den duur is het, ook al zijn we gewend aan de euro, een extra controle of iets duur is of niet.

• Zoetje

Ook bij mij staat het guldenteken nog erg hoog. Daarbij vind ik de munten er niet uitzien en de bankbiljetten zien er nog lelijker uit als wc-papier.

• Hans

Wc-papier wordt tenminste mooi bruin, als je het gebruikt. Die eurobiljetten zien er zo flets-groen-bruin uit.

• Wim

de euro zal geen lang leven beschoren zijn. de gulden is straks weer de munt die als munteenheid weer heringevoerd zal worden

Prima zaak dus, het nog steeds terug rekenen.

• Hans

Een van de spreekwoorden, die het minst op politici van toepassings is, zoals je nu ook weer ziet in de Europese hulp in Irak, is “beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald,” dus ik ben bang, dat men angstvallig aan de bij voorbaat mislukte euro blijft vasthouden. Een zekere prijsstabiliteit op dit moment maakt dat mensen zich niet roeren, maar daar komt verandering in als onze pensioenvoorraden weglekken cia een zwakke euro.