Hoi,
Ik heb een vraagje. Kan het kwaad als je euro's poetst met koperpoets of amoniak?
Waarom zijn er Griekse euro's met en zonder letter? Welke letter is dat?
Groetjes,
Hallo Kruimeltje,
poetsen met ammoniac kan ik je heel erg afraden! Het beschadigd de munt! En met koperpoets lijkt me iets minder schadelijk, maar toch “schraap” je met koperpoets een deeltje van de munt af. Je kan de 1, 2 en 5 cent beter in de cola leggen (1 minuut) en daarna snel afdrogen, want de druppeltjes kunnen ook weer vlekken opleveren. De muntjes zien er dan weer een beetje goudkleurig uit, maar het is gewoon beter als je ze UNC ruilt of koopt, dat betekend ongebruikt/niet in circulatie geweest, en dan NIET met je vingers aanraken, daar worden ze bruin van!
Ik “was” de munten wel eens schoon met gewone handzeep. Vooral de 10, 20 en 50 cent gaan daar mooi van glimmen. 1 en 2 euro ook wel, maar minder.
In Griekenland zijn euro's in omloop MET en ZONDER letter. Omdat Griekenland laat is begonnen met euro munten slaan, voordat ze in omloop moesten komen, hadden ze dus te weinig munten. Het buitenland heeft daarom geholpen, en dat kan je zien aan de letter op de munt. De letter zie je staan in de ster, die het dichtste bij het jaartal staat. Dan moet je wel heel goed kijken, het is heel klein namelijk. In de 1, 2, 5 en 10 cent kan je de F vinden (Frankrijk), in de 20 en 50 cent de E (Spanje) en in de 1 en 2 euro de S (Finland).
Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt! Succes met verzamelen!
Groeten MartijN
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?